Inwestycje Zagraniczne w Polsce
2015-02-04

Twarze Biznesu

Monika Nowakowska idzie śladem Unilever

Monika Nowakowska idzie śladem Unilever

Monika Nowakowska - doświadczony manager, realizator kilku udanych akwizycji krajowych i międzynarodowych, specjalista w zakresie restrukturyzacji - podejmuje się realizacji konsolidacji rynku z wykorzystaniem platformy marketingowo-dystrybucyjnej, posiadającej własne marki - giełdowej spółki Miraculum SA.

Miraculum - jako jedna z nielicznych kosmetycznych spółek - ma potencjał i możliwości do bycia platformą konsolidacyjną dla branży kosmetycznej.Rozwój biznesu przez przejęcia zaprezentowali na rynku m.in. L'Oreal, Unilever, czy P&G. Strategie budowy koncernów FMCG poprzez akwizycje są domeną ofensywnych spółek tego sektora, nastawionych na dynamikę wzrostu większą niż rynek. Duże podmioty, po osiągnięciu odpowiedniej "masy krytycznej", są kupowane następnie przez instytucjonalnych inwestorów finansowych. W każdym roku odbywają się transakcje tego typu. Ostatni rok, to dwa duże przejęcia z udziałem polskich marek - dość dużych by pochylił się inwestor globalny, i dostatecznie atrakcyjnych finansowo, by transakcji dokonać właśnie w regionie CEE. Przykłady: Dax Cosmetics, Soraya i Dermika,

Cele realizowane poprzez transakcje konsolidacyjne to budowanie synergicznego efektu skali i poprawy marż na sprzedaży - poprzez wejście w kanały dystrybucji, umowy handlowe z odbiorcami na rynkach lokalnych, oraz zakup określonych marek o określonej pozycji rynkowej.

Miraculum S.A. nabyło doświadczenia w przejęciach pakietów kontrolnych firm prywatnych
i państwowych, sprzedaży i zakupie marek.
"Nauka na własnych błędach była bolesna, aczkolwiek pokazała, że siła i wartość marek i ich kanałów dystrybucji to ogromny potencjał, na którym należy budować biznes w branży FMCG. Uniknięcie ciężaru posiadania własnych zakładów produkcyjnych pozwala rozwijać przedsiębiorstwo we wszystkich kierunkach i kategoriach kosmetycznych, korzystać z know-how technologicznego firm specjalizujących się w najlepszych technologiach w danym obszarze - ale nieposiadających własnych marek. Takim przykładem jest np. MPS International przejęty ostatnio przez fundusz Avallon, czy Nuco - firma produkująca make-up dla wielu polskich i europejskich popularnych marek" - mówi Monika Nowakowska, prezes Miraculum S.A.

Konsolidacja branży kosmetycznej

Miraculum to wciąż najlepsza platforma do konsolidacji. Kieruje nią zarząd posiadający szerokie doświadczenie i sukcesy w transakcjach M&A. Model biznesowy jest sprawdzony, lekki - otwarty na rozwój nowych kategorii produktowych. Ponadto jest to mała organizacja
i jej fleksybilność oraz przetarte szlaki i relacje dystrybucyjne są kluczową przewagą. Nie bez znaczenia dla konsolidacji branżowej jest też fakt, iż Miraculum jest spółką giełdową, posiadającą free float dla wszystkich swoich akcji, jak również znajdującą po zakończonym procesie naprawczym - umożliwiającym sięgnięcie po tańszy niż w ostatnich latach kapitał pracujący.

"Dwa lata przerwy od Miraculum i nowe projekty zawodowe tylko ugruntowały moje przekonania, że Miraculum to na ten moment najlepszy podmiot do konsolidowania tej branży" - mówi z przekonaniem Nowakowska.

Pani prezes postawiła spółce na pierwsze 100 dni następujące cele: zamknięcie transakcji sprzedaży marki Brutal firmie La Rive, weryfikację strategii sprzedażowo-marketingowej na rok 2015, ustalenie warunków współpracy z kluczowymi producentami i dostawcami, oraz zamknięcie postępowania układowego.

Wśród celów długoterminowych znalazły się m.in. restrukturyzacja zobowiązań - zmniejszenie średniego oprocentowania.Znalezienie ofensywnego inwestora długoterminowego, który pomoże w realizacji strategii, oraz odbudowa dystrybucji numerycznej i wolumenów sprzedażowych w kosmetykach kolorowych (Joko i Virtual ).

"Teraz chcę odbudować wolumen z 2012 roku, co łatwe nie będzie, bo rynek na nas nie czekał. Mamy dużo pomysłów i wsparcie dostawców, a także wierzycieli, więc mam nadzieję, że się powiedzie" - komentuje Nowakowska. "

W ocenie mojego zespołu Miraculum SA stanowi okazję inwestycyjną do realizacji naturalnego trendu branżowego - zamierzam skorzystać z tych okoliczności i wprowadzić spółkę na kolejny poziom rozwoju" - dodaje.

Celem Zarządu jest całkowita spłata zobowiązań finansowych wynikających z wyemitowanych obligacji korporacyjnych w ciągu 5 lat i całkowite przejście na finansowanie bieżących obrotów i wzrostów sprzedaży poprzez kredyty bankowe, factoring oraz kredyty kupieckie, a także przywrócenie trendu wzrostowego sprzedaży w każdej kategorii, a przede wszystkich w kosmetykach do makijażu, charakteryzujących się najwyższymi marżami zysku. Poprawa wyników w pozycji przychodowej jest w ocenie obecnego zarządu kluczowa dla poprawy sytuacji biznesowej i operacyjne firmy.

Archiwum: Twarze Biznesu



Biznes Polska Newsletter

Zobacz także

BizPoland Magazine - our monthly magazine for Foreign Investors.

Copyright © 2016 BiznesPolska.pl