Inwestycje Zagraniczne w Polsce
09-03-2017

Przegląd prasy

Panattoni podsumowuje i planuje - w 2016 każdy tydzień rozpoczynał budową obiektu o pow. 25 tys. m kw.

Panattoni Europe, lider rynku powierzchni przemysłowych, nie zwalnia tempa. Bardzo dobry 2016 rok w całej Europie, z rozpoczętymi inwestycjami o łącznej powierzchni 1 233 990 m kw., skutkuje aktywnym początkiem bieżącego roku. Deweloper obecnie realizuje inwestycje dla takich firm jak Amazon, Tchibo, H&M, Raben, Thule czy DSV. Na przełomie 2017 i 2018 r. deweloper planuje uruchomić 5 nowych pionierskich rynków, oraz nowy produkt city logistics, a także rozbudować istniejące lokalizacje.

W 2016 roku deweloper rozpoczął inwestycje o łącznej powierzchni 1 233 990 m kw. w trzech krajach – Czechach, Niemczech i Polsce, co przekłada się na uruchomienie budowy 25-tysięcznego budynku tygodniowo. Początek roku 2017 dla Panattoni Europe to realizacja aż blisko 1,3 mln m kw. w całej Europie i aż ponad 800 tys. m kw. w samej Polsce. Deweloper buduje m.in. dwa centra dystrybucyjne dla firmy Amazon – jeden pod Szczecinem o powierzchni 161,5 tys. m kw. oraz drugi o powierzchni 135 tys. w Sosnowcu; finalizuje 120 tys. m kw. centrum logistycznego dla Jago w pobliżu Hückelhoven w Niemczech, a w Czechach rozbudowuje o kolejne 30 tys. m kw. centrum dystrybucyjne dla firmy Tchibo, zlokalizowane w Panattoni Park Cheb. Ponadto, Panattoni Europe realizuje obiekty produkcyjne oraz rozbudowuje własne parki. Obecna wzmożona aktywność Panattoni Europe to efekt prężnej działalności dewelopera w 2016 roku.

Wyniki mówią same za siebie: Panattoni Europe w 2016 roku
W Polsce w 2016 roku Panattoni Europe dostarczył najwięcej spośród wszystkich deweloperów powierzchni przemysłowo-magazynowej – aż 775 tys. m kw. i również miał w budowie na przełomie roku – 779 tys. m kw. na 1,08 mln m kw. realizowanych na rynku. Zawarte transakcje przez dewelopera to blisko 968 tys. m kw., z czego 86 proc. to wyłącznie nowe umowy najmu. Pozostałe 9 proc. stanowią ekspansje, a 5 proc. odnowienia. Jak pokazuje raport Rynku Magazynowego w Polsce 2017, stworzony przez JLL, Panattoni Europe plasuje się również na pierwszej pozycji pod względem oddanego do użytku metrażu magazynowego po 1995 roku. Deweloper dostarczył najwięcej, bo aż 29,2 proc. całkowitej podaży w Polsce – prawie 3,27 mln m kw. z blisko 11,2 mln zasobów powierzchni magazynowej.

Robert Dobrzycki, Chief Executive Officer Europe, Panattoni Europe z zadowoleniem komentuje wyniki: „Panattoni Europe od powstania w 2005 roku dostarczyło na rynek już ponad 4,3 mln m kw. powierzchni przemysłowej, a w samej Polsce aż 29,2 proc. istniejących zasobów magazynowych, co plasuje nas na pierwszym miejscu. To portfolio oraz obecne realizacje pokazują, że jako deweloper jesteśmy w stanie operować szerokim spektrum możliwości: od niewielkich powierzchni do rekordowych, liczących ponad 120 tys. m kw. w ramach jednego obiektu”, i dodaje: „Bardzo dobry rok 2016 i początek 2017, a także dynamicznie rozwijający się rynek zwłaszcza w Niemczech, Polsce i Czechach, stymulowany transformacją procesów logistycznych i przemysłowych, rozwojem e-commerce i ogólną poprawą kondycji ekonomicznej w Europie, stwarzają bardzo dobre perspektywy rozwoju Panattoni Europe w 2017 i 2018 roku, również w Rumunii”.

Pionierskie plany Panattoni Europe na 2017/2018
Na przełomie 2017 i 2018 r. Panattoni Europe planuje uruchomić 5 nowych pionierskich rynków – zarówno pod względem lokalizacyjnym, jak i oferowanych rozwiązań, a także rozbudować dotychczas istniejące lokalizacje.

Pionierskie lokalizacje. Do rynków pionierskich pod względem lokalizacyjnym zaliczyć można dotychczas nieeksplorowane przez branżę punkty. Deweloper zapowiada uruchomić nowoczesne obiekty o powierzchni produkcyjno-magazynowej z elastycznie kształtowanymi modułami w Toruniu, Zielonej Górze, Opolu, Białymstoku i w Kielcach. Ponadto, zgodnie z inwestycyjnymi planami deweloper wybuduje swoje pierwsze centrum logistyczne w Rumunii – Panattoni Park Bucharest West o całkowitej planowanej powierzchni ok. 73 tys. m kw.

Pionierski produkt. W przypadku pionierskich rynków nowością będzie także rodzaj produktu. Dotychczas Panattoni Europe znane było z wielkopowierzchniowych obiektów tzw. big boksów, parków magazynowych multi-tenant, inwestycji dedykowanych branży logistycznej tzw. cross-docków oraz inwestycji BTS o charakterze produkcyjnym. Tym razem deweloper planuje wprowadzić na rynek produkt typu city logistics – mniejsze obiekty magazynowe, zlokalizowane na terenach miast z dostępem do komunikacji publicznej – w pierwszej kolejności w Warszawie, a następnie w Poznaniu, w Łodzi i we Wrocławiu. Nowy produkt wpisany będzie w etap tzw. ostatniej mili (last-mile delivery) i jest dedykowany małym i średnim przedsiębiorstwom, najczęściej działającym w branży e-commerce.

Deweloper zapowiada również inwestycje w rozwój własnych centrów logistycznych w najważniejszych regionach Polski – w Polsce Centralnej, okolicach Warszawy, na Górnym i Dolnym Śląsku czy w Wielkopolsce, a także kontynuację budowy parków na wschodzących, ale silnie rozwijających się rynkach Polski. Ich realizację Panattoni Europe zapoczątkowało już w zeszłym roku, a należą do nich m.in.: Szczecin, Lublin, Rzeszów czy Bydgoszcz.

Panattoni Europe jest częścią Panattoni Development Company, jednego z największych deweloperów powierzchni przemysłowych na świecie, prowadzącego działalność w 26 oddziałach w Ameryce Północnej i Europie. Panattoni obecny jest w Europie Środkowej od 2005 roku. Deweloper wybudował dotychczas w Polsce, Czechach i Niemczech ponad 4,3 mln m kw. nowoczesnej powierzchni przemysłowej, a obecnie realizuje w nich blisko 1,33 mln m kw. Firma wspiera lokalny biznes poprzez dostarczanie, dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb, wielofunkcyjnych budynków magazynowych, również projektów typu build-to-suit, które są dostosowane do indywidualnych wymagań najemców. Na potrzeby rozwoju własnej działalności zajmuje się również zakupem gruntów, zabezpieczając najbardziej strategiczne lokalizacje w kraju. Wśród kluczowych klientów są takie firmy jak Amazon, Arvato Services Polska, Coty Cosmetics, DSV, H&M, Intermarché, Leroy Merlin, ND Logistics, Still, Schenker, Selgros czy Tesco. Oprócz Polski Panattoni Europe ma swoje przedstawicielstwa w Wielkiej Brytanii, Czechach, Luksemburgu, Niemczech i w Rumunii.


Czytaj oryginalny artykuł
źródło: 2017-03-09

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. BiznesPolska Media Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze wulgarne lub niezgodne z polskim prawem zostaną usunięte.
09-03-2017

Zobacz także

BizPoland Magazine - our monthly magazine for Foreign Investors.

Copyright © 2016 BiznesPolska.pl